Co to jest ocena 360 i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie? Artykuł sponsorowany
Ocena 360 jest jednym z narzędzi, po które coraz częściej sięgają pracodawcy. Czy warto zainteresować się tą metodą oceny pracowników i skorzystać z jej możliwości w przypadku Twojej działalności? Tego i innych rzeczy dowiesz się z poniższego tekstu.
Co to jest ocena 360?
Ocena 360 to popularna metoda oceny pracowników, w której informacje na temat zachowań i kompetencji osoby ocenianej zbierane są z wielu różnych perspektyw. Najczęściej są to przełożeni, podwładni i współpracownicy, czasami również klienci. Każdą ocenę uzupełnia oczywiście samoocena pracownika.
Ocena 360 pozwala:
- precyzyjnie zdiagnozować kompetencje,
- ocenić czynniki wpływające na efektywność pracy,
- zidentyfikować obszary do rozwoju
- sprawdzić, jak oceniają nas inni w stosunku do naszej własnej samooceny
Wszystko to ma na celu lepsze zaplanowanie indywidualnego rozwoju zarówno każdego z pracowników, jak i całego zespołu, bo jak wiadomo, zasoby ludzkie, to największa wartość każdej marki. Ze względu na złożoność całego procesu oceniania oraz kosztowność tej metody, początkowo była ona głównie dedykowana menadżerom. Dzisiaj, kiedy na rynku istnieje wiele narzędzi online służących do oceny 360, firmy, zarówno te duże, jak i małe, mogą sobie pozwolić na badanie tą metodą pracy całych zespołów, na różnych szczeblach struktury.
Jakie korzyści daje ocena 360?
Na ogół nikt z nas nie lubi krytyki. Jednakże konstruktywna i obiektywna ocena zachowań, nawet jeśli jest krytyczna, umożliwia pracownikom pogłębienie swojej świadomości na temat własnych umiejętności i kompetencji, co z kolei pozwala na wyciągnięcie wniosków oraz podjęcie działań, które skutecznie poprawią efektywność pracy. Ocena 360 może przynieść wymierne korzyści w każdej firmie, niezależnie od tego, w jakiej branży ona działa i jak duży jest zespół.