Jak nie zmarnować budżetu reklamowego: wskazówki biznesowe

Jak nie zmarnować budżetu reklamowego: wskazówki biznesowe


Przyczyną nieskutecznego wykorzystania budżetu marketingowego może być niekompetencja marketerów, nierozumienie potencjalnych nabywców, brak danych analitycznych. Jeśli zdarzyło się, że budżet został zmarnowany, warto zbadać przyczyny i wyciągnąć odpowiednie wnioski, aby przyszłe inwestycje reklamowe zwróciły się z zyskiem. Czytaj porady ekspertów Ringostat ― https://ringostat.com/pl/

Ustaw narzędzia analityczne

Skuteczny marketing to nie tylko reklama, ale także analityka. Jednak niektóre firmy nie zadbały o wdrożenie systemów analitycznych. Od czego zacząć analitykę marketingową?

  1. Powiąż konto Google Ads z Google Analytics, jeśli prowadzisz reklamy kontekstowe. W przeciwnym razie nie otrzymasz dokładnych statystyk i nie będziesz w stanie sprawdzić wyników reklamy: współczynnika klikalności, liczby wyświetleń i odwiedzin strony itp.
  2. Do każdego działania marketingowego przypisuj tagi utm. W ten sposób dowiesz się, skąd pochodzi ruch. Ponieważ, na przykład, jeśli piszesz posty na własnej stronie na Facebooku, a także uruchamiasz tam reklamy targetowane, bez tagów utm nie zrozumiesz, skąd pochodzą Twoi klienci.
  3. Ustaw cele dla każdego działania, które użytkownik może zrobić na stronie. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz widzieć cały ruch na stronie, ale nie dowiesz się, co dokładnie robili użytkownicy: oglądali produkty, czytali bloga, dodawali produkty do koszyka itp.
  4. Połącz śledzenie połączeń. W większości firm sprzedaż odbywa się nie tylko online. Często klient dzwoni do sklepu, aby zapytać o dostępność produktu, dowiedzieć się o jego cechach i zadać pytania. Ale użytkownicy ci nie są widoczni  dla Google Analytics, ponieważ połączenie odbywa się w trybie offline. Właśnie dlatego nie wiadomo, które reklamy przyciągają tak zainteresowanych użytkowników.

Tak więc, jeśli co najmniej 30% zakupów odbywa się przez telefon lub po rozmowie telefonicznej, tylko śledzenie połączeń pokaże pochodzenie takich potencjalnych klientów ― od źródła do słowa kluczowego.


Analizuj rezultaty kampanii reklamowej, aby mądrze rozdysponować budżet reklamowy

Statystyki pokazują, że 90% reklamodawców nie sprawdza skuteczności reklam online. Dlatego nie mogą oni w porę zauważyć, że budżet reklamowy jest marnowany. 

Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące wskaźniki:

  • jakie ogłoszenia zachęcają użytkowników do wejścia na stronę, gdzie wykonują oni określone działania;
  • które bannery reklamowe przyciągają użytkowników, a które nie są dla nich interesujące;
  • na które słowa kluczowe wydaje się najwięcej budżetu.

 

Jeśli już masz podłączone śledzenie połączeń, warto również przeanalizować wskaźniki związane z połączeniami telefonicznymi.

  1. Z których źródeł, kanałów, kampanii i słów kluczowych pochodzą użytkownicy odwiedzający witrynę, którzy następnie dzwonią? Warto zainwestować większy budżet w tak skuteczne kampanie.

    Raport Ringostat pokazujący reklamowe źródło połączenia

  2. Czy reklamy w ogóle generują połączenia? Jeśli nie, należy wyłączyć kampanie, w których wydawane są pieniądze, ale nie są generowane połączenia.
  3. Co ludzie mówią i o co pytają, gdy dzwonią? Czasami często zadawane pytania pomagają poprawić tekst reklamy. A czasami frazy, których ludzie używają na temat produktu, mogą pomóc w dodaniu nowych słów kluczowych do reklam.
  4. W jakich dniach i godzinach jest najwięcej połączeń? W tym czasie można zwiększyć stawki za reklamę. A kiedy ludzie nie są zainteresowani produktem lub usługą, należy wyłączyć reklamy.

    Raport Ringostat, który pokazuje częstotliwość połączeń o różnych godzinach i dniach

Zmniejsz liczbę nieodebranych połączeń

Ostatni raport pomoże również dokładniej monitorować pracę zespołu. Jeśli wiesz, że w określonych godzinach przychodzi dużo telefonów, zorganizuj pracę zespołu tak, aby menedżerowie nie przegapili ani jednego połączenia.

Liczbę nieodebranych połączeń można również śledzić w osobnym raporcie, który pokazuje wszystkie połączenia, na które menedżerowie jeszcze nie oddzwonili. 


Przykładowy raport w usłudze call tracking o nieodebranych połączeniach

Po zobaczeniu takiego raportu niektórzy menedżerowie są niemile zaskoczeni liczbą połączeń przegapionych z winy menedżera. Nie pozwól na to. Jest to również marnowanie budżetu reklamowego i starań o przyciągnięcie klientów. Każde nieodebrane połączenie to zbyt hojny prezent dla konkurencji.

 

Tak więc fachowa konfiguracja reklam to tylko 20 procent sukcesu. Pozostałe 80 procent zależy od analizy i właściwej optymalizacji kampanii reklamowych. Dlatego podłącz wszystkie niezbędne narzędzia analityczne, w tym śledzenie połączeń. Następnie analizuj i optymalizuj kampanie tak, aby przynosiły więcej rezultatów za mniej pieniędzy. Być może nawet nie będzie konieczne zwiększanie budżetu reklamowego, a wyniki staną się lepsze.