Utrata pracy - to nie koniec świata

Moment utraty pracy jest niemal dla każdego bardzo trudny. Szczególnie w przypadku tak wąskiej specjalizacji, Za jaką uchodzi profesja Fleet Managera. Co zrobić, gdy to nieszczęście przytrafiło się właśnie Tobie, drogi Czytelniku?

Powody utraty pracy przez fleet managera mogą być różne. Niekiedy przedsiębiorstwo likwiduje stanowisko, co dzieje się czasami przy decyzji o korzystaniu z firm CFM. Może nastąpić przejęcie jednego podmiotu przez drugi, czego przykładem jest kupienie Polsnacka przez LB Snack World. Bywa również, że po prostu kierownik floty nie potrafi należycie wywiązywać się ze swoich obowiązków. Oczywiście pracownicy także sami podejmują decyzję o zmianie miejsca zatrudnienia, ale to ich własny wybór, związany najczęściej ze znalezieniem nowej pracy lub sprawami prywatnymi.

KORZYSTNA DYSPOZYCYJNOŚĆ 
Osoba postawiona w obliczu konieczności szukania nowego pracodawcy jest w sytuacji dużego stresu i niepewności. Sukces w dużym stopniu zależy od samego pracownika i tego, jak dużą aktywnością się wykaże. Najważniejsze to zacząć działać.

Negatywne uczucia i obawa o sceptycyzm pracodawców w kwestii zatrudniania osoby, która została zwolniona, są naturalne. Jeżeli myślisz, że twoje perspektywy zawodowe zostały skrępowane poprzez fakt zwolnienia, pomyśl nad tym z innej strony: dlaczego zostałeś przyjęty przez poprzednią firmę?". Gdzieś po drodze ktoś w ciebie zainwestował z powodu twojej wartości. Sam fakt zwolnienia nie oznacza, iż stałeś się mniej wartościowy od innych. W rzeczywistości natychmiastowa dyspozycyjność może działać na korzyść. Jeżeli straciłeś pracę i nie obliguje cię okres wypowiedzenia, jesteś automatycznie cenniejszym towarem na rynku, gdyż nie istnieje szansa, że przyjmiesz konkurencyjną ofertę od obecnego pracodawcy.

Osoby zajmujące stanowisko fleet managera myśląc o poszukiwaniu nowego miejsca pracy mają wiele możliwości dalszego rozwoju. Posiadając doświadczenie w opiece nad flotą samochodową można podjąć pracę choćby w firmach spedycyjnych na stanowisku kierownika działu spedycji. Z kolei w przedsiębiorstwach transportowych mają szansę zostać kierownikiem działu transportu, a w przyszłości kolejnym etapem ich kariery zawodowej może być nawet funkcja country managera. Rynek transportowy i logistyczny dynamicznie się rozwija i obecni fleet managerowie nie powinni zbyt wcześnie martwić się o nową pracę. Przejście na stronę usługodawcy jest dla nich jak najbardziej korzystne i realne. Oprócz tego nie wszystkie firmy jeszcze zdają sobie sprawę z korzyści zatrudniania specjalnej osoby do opieki nad samochodami służbowymi. Tak więc istnieje szansa również na tworzenie się nowych etatów.

 

INTERNET, GAZETA, LIST 
Jak więc znaleźć nową pracę? Wśród sposobów poszukiwania zatrudnienia wymienić można dwa: samodzielnie oraz skorzystanie z pomocy firm zajmujących się rekrutacją. Indywidualnie można na przykład odpowiadać na ogłoszenia o wolnych stanowiskach zamieszczanych w mediach. Są to dzienniki ogólnokrajowe (np.?Gazeta Wyborcza"), jak i regionalne, których jednak coraz mniej na rynku. Należy pamiętać o tym, że firmy na ogół podają w ogłoszeniach cechy idealnego kandydata, a o takiego trudno na rynku pracy. Nierzadko ostatecznie zatrudniani zostają kandydaci nie do końca spełniający zapisane w ogłoszeniu oczekiwania, ale rekompensujący to innymi, cennymi dla pracodawcy umiejętnościami lub doświadczeniem. Warto korzystać też z pism specjalistycznych i branżowych, które również publikują ogłoszenia o pracę.

Można także składać aplikacje w firmach - mailowo, listownie lub osobiście. Obecnie ta metoda jest rzadko spotykana, wykorzystywana głównie przez osoby bardzo wytrwałe. Choć wbrew pozorom bywa to skuteczne, bowiem aktualnie w wielu firmach następują roszady kadrowe i ciekawe CV nie są wyrzucane do kosza. Znacznie większą popularność zyskało poszukiwanie pracy za pośrednictwem Internetu oraz zamieszczanie własnych ofert pracy w sieci. To obecnie podstawowe narzędzie poszukującego pracy. Warto zatem uczestniczyć w listach dyskusyjnych oraz forach klubów i towarzyszeń branżowych.

Poszerzany jest w ten sposób krąg znajomych z branży", ale również można pogłębić wiedzę związaną z wykonywaniem zawodu. Bardzo często na listach dyskusyjnych można znaleźć oferty dla specjalistów z danej tematyki. Spis podstawowych grup znajduje się na przykład pod adresem www.google.pl w sekcji ?Grupy dyskusyjne". Warto poszukać także strony internetowej z twojej branży, chociażby www.v10.pl, a na niej serwis tematyczny Flota.

Ogłoszenia warto wertować w serwisach będących częścią ogólnotematycznych portali. Zawierają one między innymi spisy bazy CV, gdzie można zostawić swój życiorys (np. www. gazeta.pl/praca, www.onet.pl/ praca, www.wp.pl/praca). Bardzo często na stronach internetowych znajdują się formularze zgłoszeniowe do danej firmy. Dlatego warto swoje CV zapisać również w formacie tekstowym, z niewielkim rozmiarowo zdjęciem. Podobnie zresztą jak i na stronach typowo przeznaczonych do poszukiwania pracy i pracownika, takich jak www. pracuj.pl, www.jobpilot.pl; www.gratka.pl; www.infopraca. pl, czy www.wakaty.pl.

Warto ponadto zarejestrować się na portalach zrzeszających społeczności internetowe. Do najpopularniejszych należą: www.goldenline.pl, www.linkedin.com czy www.ogniwo.net. Dzięki temu nie tylko można poznać interesujących ludzi z danej branży, wymienić się informacjami, znaleźć ogłoszenie o pracę, ale liczyć się z tym, że praca znajdzie ciebie, jeszcze nawet wtedy, gdy nie myślisz o jej zmianie. Z portali takich bowiem korzystają firmy rekrutacyjne, wyszukując osoby, którym potem oferują uczestnictwo w prowadzonych przez siebie projektach rekrutacyjnych. Doradzam więc rejestrację nie tylko w sytuacji, gdy szukasz pracy, ale nawet kiedy jeszcze nie myślisz o jej zmianie. Wertując ogłoszenia w Internecie należy jednak zawsze sprawdzić, do czego mogą być wykorzystane dane - dotyczy to zwłaszcza serwisów, wymagających zarejestrowania się przed skorzystaniem z ich zasobów. Nie należy korzystać z usług witryn żądających pieniędzy, np. za zostawienie CV w bazie. Polskie prawo zabrania bowiem pobierania opłat od osób poszukujących pracy.

POMOC AGENCJI 
Można skorzystać z pomocy, jaką oferują agencje doradztwa personalnego. Pośredniczą one między pracodawcą a pracobiorcą, zamieszczając ogłoszenia i prowadząc wstępną albo kompletną selekcję i rekrutację. Każda taka firma posiada komputerowe bazy danych, w których można się zarejestrować. Umieszczenie informacji o sobie nie gwarantuje natychmiastowego zatrudnienia, jednak zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia pracy.

Dlatego też wysyłając swoją ofertę warto najpierw zrobić wstępne rozeznanie, co do zakresu usług świadczonych przez daną agencję. Nie każda bowiem jest podzielona na sektory dedykowane do poszczególnych segmentów rynku.

W przypadku poszukiwania pracy przez fleet managera kluczową kwestią jest znalezienie firmy, która w zakresie swojego działania ma specjalizację z logistyki. Jeżeli dany podmiot specjalizuje się w rekrutacjach z obszaru TSL, wówczas mamy 100% pewność trafienia w dobre ręce" i większą szansę na znalezienie pracy. Konsultanci takich przedsiębiorstw doskonale znają rynek i mogą precyzyjnie dopasować doświadczenie i oczekiwania kandydata do oczekiwań pracodawcy. Ściśle współpracują z podmiotami z sektora TSL i posiadają informacje o zmianach na rynku. Dzisiejszy rynek pracy należy bowiem bardziej do pracownika niż do pracodawcy. Osoby zajmujące się rekrutacją w agencjach personalnych wyszukują właśnie kandydatom ciekawe oferty i przyszłych pracodawców, a nie odwrotnie. Tak naprawdę moment złożenia przez pracodawcę propozycji kandydatowi nie kończy jeszcze rekrutacji. Kluczową kwestią jest jej akceptacja przez potencjalnego pracownika, a o taką obecnie coraz trudniej. Na rynku trwa walka o kandydatów i nawet kilkudniowe zwlekanie pracodawcy z podjęciem decyzji co do ostatecznego wyboru, może zakończyć się utratą chętnego. Konkurencja może być szybsza i w ostatnim etapie skusić kontrofertą.

Sposobem szukania pracy są też kontakty prywatne, które charakteryzują się dość dużą skutecznością. Wynika to z tego, że część pracodawców nie zgłasza wolnych etatów do prasy czy Internetu. Uzyskując informacje o wolnym miejscu pracy od znajomych, można otrzymać więcej danych nie tylko o samej firmie, ale również o charakterze danej pracy.

 

LIST TO NIE CV 
Kolejnym etapem szukania pracy jest przygotowanie dokumentów aplikacyjnych. Warto pamiętać, że to jedyny element procesu rekrutacji, nad którym mamy całkowitą kontrolę. Można go nazwać nawet dokumentem sprzedaży" - najważniejsza zasada sprzedaży brzmi: poświęć jak najwięcej czasu klientowi, którego masz w perspektywie". Od ciebie zależy, jak wykorzystasz tę szansę, jest to bowiem pierwsza informacja o tobie, jaką otrzymuje pracodawca i to na jej podstawie ocenia, czy spotkanie ma jakikolwiek sens.

Pierwszy krok do napisania CV to dokładna analiza ofert pracy i stanowiska, o jakie się ubiegasz oraz zebranie informacji o firmie. Dlatego należy wyeksponować swoją osobę w takim ujęciu, jakiego potrzebuje potencjalny pracodawca. Zadaj sam sobie pytanie: Co pozwoli mojemu przyszłemu pracodawcy najtrafniej wnioskować o moich umiejętnościach i zdolnościach?". Proponuję skupić się nie tylko na swoim doświadczeniu, ale też tym, co może cię wyróżnić, np. przynależność do organizacji czy hobby.

Naczelną zasadą przy pisaniu dokumentów aplikacyjnych jest to, by były one przyjazne dla użytkownika i oszczędzały jego czas. By tak się stało, podawaj swoje kwalifikacje od najważniejszej do najmniej ważnej. Zadbaj o szatę graficzną swoich dokumentów i o ich estetyczny wygląd. Czyli standardowa biała kartka formatu A4, całość napisana na komputerze, umieszczenie i podpisanie adnotacji pozwalającej na przetwarzanie danych osobowych. Używaj raczej wyboldowanych punktów niż pełnych zdań, a historię edukacji i doświadczenie zawodowe wymieniaj zawsze w odwróconym porządku.

Trzeba pamiętać o faktach, które zostały umieszczone w życiorysie - przegrasz, jeśli podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie będziesz potrafił szczegółowo ich rozwinąć. Staraj się zmieścić swoje CV na jednej stronie. Pamiętaj także o umieszczeniu swojego imienia i nazwiska na górze strony i danych kontaktowych wraz z numerem telefonu komórkowego. Zawsze sprawdź swoje CV uważnie, a nawet poproś kogoś bliskiego, aby również je obejrzał.

Aby uzupełnić swój życiorys, musisz przygotować także list motywacyjny. Powinien on wyjaśniać przyczynę złożenia aplikacji z punktu widzenia odbiorcy. Kluczem do zrobienia wrażenia podczas pisania listu jest dostosowanie go do oferty pracy, o którą się ubiegasz. Może to zająć trochę więcej czasu niż proste zmienianie danych adresowych, ale warto to uczynić.

List powinien być krótki, treściwy i na temat. Nie ma potrzeby, aby podwajać szczegóły z CV. Indywidualizm pokazuje, że traktujesz sprawę poważnie. Poczta elektroniczna jest obecnie najbardziej popularną i wygodną opcją dostarczenia CV i listu motywacyjnego. Panują tu niemal te same zasady aplikowania, co w przypadku poczty tradycyjnej, ale trzeba pamiętać o standardowej czcionce, standardowym formacie oraz załączeniu dokumentów (co wbrew pozorom nie zawsze jest takie oczywiste).

3 etapy pisania listu motywacyjnego: 
1. Wyjaśnienie, dlaczego piszesz 
2. Zwięzłe przedstawienie swojej sytuacji zawodowej i swoich kwalifikacji
3. Wyjaśnienie, dlaczego powinni zatrudnić właśnie Ciebie i dlaczego byłbyś dobrym pracownikiem

ROZMOWA KWALIFIKACYJNA 
Po pozytywnym przejściu etapu analizy dokumentów, następuje oczywiście rozmowa kwalifikacyjna. Powodzenie na niej zależy od wielu czynników, takich jak wcześniejsze doświadczenie, charakter, umiejętności i zdolności. Jednakże jednym z najbardziej powszechnych błędów, jakie ludzie popełniają w odniesieniu do rozmowy kwalifikacyjnej, a także podczas szukania pracy, jest przeprowadzanie niewystarczających poszukiwań informacji dotyczących potencjalnych pracodawców. Wiedza o korzystnych i słabych stronach potencjalnego zakładu pracy może pomóc ustalić więcej informacji na temat organizacji i twojego ewentualnego w niej miejsca, pomoże w zadawaniu pytań. Z powodu nowoczesnej technologii, takiej jak Internet, wymówki odnośnie niemożności odnalezienia 
odpowiednich informacji o potencjalnym pracodawcy, nie mają już racji bytu.

Wykorzystaj ponadto własne kontakty i pytaj innych profesjonalistów z branży o informacje dotyczące organizacji, która cię interesuje. Innym przydatnym źródłem są dane konkurencji. Przydaje się lektura gazet i czasopism w celu odnalezienia specyficznych informacji branżowych. Aby pozytywnie przejść przez rozmowę kwalifikacyjną, oprócz tego, żeby stawić się na nią na czas, pamiętaj, żeby przestudiować jeszcze raz wymagania i przemyśleć odpowiedzi na pytania, mogące zostać zadane. Bądź rzeczowy i szczery odnośnie swoich mocnych i słabych stron. Pokaż, że traktujesz swoje słabości jako cechy, które usiłujesz udoskonalić. Zadawaj też pytania do współrozmówcy, są one bowiem szansą dla zademonstrowania entuzjazmu i zainteresowania.

Zasadniczo ważne jest, aby mieć kilka pytań uprzednio przygotowanych, chociażby jakie plany rozwoju ma firma"? Jeżeli wszystko rozstrzygnie się pozytywnie, zostaniesz zaproszony na koleją rozmowę, na której może zostać złożona propozycja pracy. Jak widać, każdy etap działań, związanych z poszukiwaniem pracy i przyjmowaniem ofert podlega ocenie etykiety, z jaką postępujesz. Obserwacja tych szczegółów powinna zaszczepić w każdym kandydacie pewność siebie, by pomóc mu iść do przodu w jego przyszłej karierze zawodowej.

OBSERWOWAĆ RYNEK 
Pomimo korzystania z firm specjalizujących się w zarządzaniu flotą, w dużej liczbie przedsiębiorstw utrzymywane jest stanowisko menedżera floty, którego zadania sprowadzają się do sprawowania kontroli nad jakością i kosztami usługi outsourcingowej. Aby jednak zwiększyć swoje szansę na znalezienie nowego pracodawcy, warto już wcześniej inwestować w siebie, ucząc się języków obcych, a zwłaszcza języka angielskiego.

Brak możliwości zdobycia wiedzy akademickiej z zakresu zarządzania parkiem samochodowym rekompensują na szczęście instytuty organizujące szkolenia dla administratorów flot. Aby podnieść swoje kwalifikacje, warto ponadto zainwestować w szkolenie z zarządzania zmianą i zarządzania zadaniowego. Rynek cały czas się rozwija, dlatego nowe kompetencje mogą pozwolić kierownikowi floty proponować organizacji, w której pracuje lub będzie pracował, jak najlepsze rozwiązania. Wtedy jego wkład w rozwój organizacji będzie nieoceniony.

Z POWODU NOWOCZESNEJ TECHNOLOGII, TAKIEJ JAK INTERNET, WYMÓWKI ODNOŚNIE NIEMOŻNOŚCI ODNALEZIENIA ODPOWIEDNICH INFORMACJI O POTENCJALNYM  PRACODAWCY, NIE MAJĄ JUŻ RACJI BYTU.

 




Autor artykułu: Iwona Łucak, Consultant HAYS Logistics Personel

Źródło: Flota Auto Biznes, 01.09.2007