Pierwsza praca - co warto wiedzieć o CV, szukaniu pracy, umowach, urlopach... Artykuł sponsorowany
Szukasz pierwszej pracy, ale nie bardzo wiesz jak? Nie masz pojęcia, czego powinno się spodziewać na początku swojej kariery zawodowej? Jak się do tego przygotować i co warto wiedzieć? Oto kilka podstawowych wskazówek, na co zwracać uwagę, gdy szukasz pierwszej pracy.
Co warto wiedzieć, przed podjęciem pierwszej pracy?
Kiedyś było tak, że szukało się pracy, znajdowało się ofertę, aplikowało i zaczynało praktycznie od razu swoją karierę zawodową. Współczesne czasy są pod tym względem bardziej skomplikowane, ale dają też i więcej możliwości. Obecnie każdy przyszły pracownik powinien wiedzieć, jak szukać dobrych ofert oraz orientować się w podstawowych zasadach, jakimi się rządzi rynek. Istotne będą też kwestie związane z prawem, które uwzględnia obowiązki i przywileje pracownika. Wszystko oczywiście dostępne jest w sieci. Poradniki o tym, co ważne w pracy znajdziesz w publikacjach na celnie.pl/kategoria/praca, dzięki czemu, zanim rozpoczniesz swoją pierwszą karierę zawodową, będziesz mógł się do tego przygotować.
Jak szukać pracy?
Największe możliwości pod tym względem daje nam internet. Oferty pracy są dostępne na wielu różnych stronach z ogłoszeniami i dotyczy to zarówno serwisów ogólnych, jak i specjalistycznych. Często wiele firm i przedsiębiorstw także wystawia informacje o poszukiwaniu nowych pracowników na własnych stronach internetowych. Dodatkowe możliwości dają ci także bardziej tradycyjne sposoby poszukiwania, w tym urzędy pracy i wywieszane ogłoszenia na tablicach oraz na witrynach firm. Poczta pantoflowa i pewne znajomości także mogą pomóc w znalezieniu pracy.
Jak stworzyć dobre CV?
Wbrew pozorom stworzenie naprawdę dobrego CV, które przyciągnie na dłużej uwagę potencjalnego pracodawcy, nie jest takie proste. Na szczęście pomóc mogą w tym dostępne w sieci wzory oraz liczne podpowiedzi zarówno w kwestii formalnej, jak i tej bardziej wizualnej. Dzięki temu możliwe jest wykreowanie dokumentu idealnie dopasowanego do pracy, na którą aplikujesz. Ważna zasada ? wysyłanie hurtowo takiego samego CV na wiele różnych ofert jest sporym błędem. Życiorys powinien odpowiadać na zapotrzebowania pracodawcy, a te bywają inne.
Jaka umowa przy pierwszej pracy?
Jeżeli chcesz zacząć pierwszą pracę, nie oczekuj cudów. Rzadko kiedy zdarza się, by już na samym początku otrzymać umowę o pracę na czas nieokreślony. Zazwyczaj zaczyna się od umowy na okres próbny, który może trwać maksymalnie 3 miesiące. Następnie zazwyczaj pojawia się umowa o pracę na czas określony lub nieokreślony. Oczywiście są jeszcze inne formy umów: cywilno-prawna oraz umowa zlecenie. Niezależnie od tego, na jaki typ się zdecydujesz, musisz pamiętać, by wszystko dokładnie czytać przed podpisaniem. Umowa powinna być sporządzona na piśmie i mieć informacje o dacie rozpoczęcia pracy, stanowisku, miejscu pracy, wymiarze etatu i wysokości płacy. Co istotne, podpisanie umowy powinno nastąpić najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy.
Co z urlopami w pierwszej pracy?
Według prawa, rozpoczynając swoją pierwszą pracę i nie mając wcześniej żadnego doświadczenia, nabywa się maksymalnie do 20 dni urlopu wypoczynkowego. Wyższy wymiar, który obejmuje 26 dni urlopu, przysługuje pracownikom po 10 latach stażu pracy. Przy obliczaniu tego, bierze się pod uwagę także okres nauki, w zależności od zdobytego wykształcenia. Tak więc studia liczone są jako 8 lat, szkoły policealne to 6 lat, technikum 5 lat, a liceum 4 lata. W praktyce wygląda to więc tak, że gdy zaczynasz pierwszą pracę, a masz ukończone studia, to prawa do 26 dni urlopu nabywasz nie po 10 latach, ale po 2 latach (10 lat stażu odjąć 8 lat za studia). Dokładne przepisy związane z urlopami i innymi przywilejami i prawami pracowniczymi, można znaleźć w kodeksie pracy.